
Integracja
„Każdy ma prawo do szczęścia i swego miejsca w społeczeństwie”
Maria Grzegorzewska
Jako społeczność szkolna jesteśmy bardzo dumni, że w naszej szkole powstały klasy integracyjne - klasa IB i klasa VIIA. Zostały one powołana do życia z inicjatywy pani Dyrektor, która jako pierwsza w całej gminie rozpoczęła szerzenie idei integracji, tworząc oddziały integracyjne.
Klasa Ib – klasa integracyjna
Jesteśmy przekonani, że możemy wiele nauczyć się od niepełnosprawnych, przede wszystkim wytrwałości, cierpliwości, poszanowania dla zdrowia i pracy jaką codziennie muszą wkładać w to, by znaleźć swoje miejsce w świecie. Współpraca dwóch pedagogów i mała liczebność uczniów pozwala na pełną indywidualizację pracy dydaktycznej, stałe dostosowywanie treści programowych do możliwości ucznia, stopniowanie trudności zadań, stosowanie ciekawych metod aktywizujących. Indywidualizacja pracy dotyczy również uczniów zdolnych., którzy pracują z dodatkowymi kartami pracy, o innej skali trudności i ilości ćwiczeń. Na lekcji uczniowie mają szansę częściej wypowiadać się i poruszać interesujące ich zagadnienia. Uczniowie zdrowi, zdolni i ambitni wspierają, pomagają słabszym. Wszystko po to, by lepiej poznać, zrozumieć i zapamiętać otaczający świat.
Wychowawcą klasy Ib integracyjnej została pani Ewelina Szulc, a nauczycielem wspomagającym – pani Magdalena Kaleta.
Klasa VIIa została przekształcona w tzw. oddział integracyjny.
Jest to klasa, w której realizuje się program nauczania nieróżniący się od tego, z którym spotykają się uczniowie w klasach standardowych. Poza tym nauczyciele – specjaliści uczący dostosowują metody i formy pracy do indywidualnych potrzeb uczniów. Nad przebiegiem edukacji w tym oddziale oprócz nauczycieli prowadzących zajęcia czuwa dodatkowy nauczyciel wspomagający, który widząc kłopoty z wykonaniem zadania, udziela pomocy uczniom. W klasie 7a stanowisko nauczyciela wspomagającego kształcenie niezmiennie, od wielu już lat obejmuje pani Ewelina Konopiata.
Jesteśmy przekonani, że taki sposób pracy sprawia, że dzieci mają większe poczucie wsparcia, co niewątpliwie przekłada się na atmosferę panującą w klasie. Poza tym dzięki takiej zmianie nazewnictwa wszyscy uczniowie będą jeszcze bardziej zwracać uwagę na bardzo dobre postawy społeczne, tj. empatia, tolerancja oraz bezinteresowna pomoc innym (słabszym).