Tutaj powinien być opis

Kropki - Propozycje zabaw

Kontakt do oddziału Kropki to:

kropki.krobanow@gmail. com


Zabawy matematyczne:

Zabawa 1
 
Pojęcia matematyczne: dużo, mało, więcej, mniej, tyle samo ,,Przesypywanka" 
Przygotowanie: 1kg fasoli Jaś lub pestki bądź zepsute koraliki, guziki, spinacze biurowe, kamyki dekoracyjne, różnej wielkości pojemniki, słoiki, miski,pudełka, kubki oraz łyżki. Zabawa polega na rozstawieniu w rzędach lub kole wybranych pojemników i napełnianiu za pomocą różnej wielkości łyżek, przesypywaniu. Dziecko porównuje, dokonuje pomiaru, stosuje w/w pojęcia matematyczne. Zabawę można zmodyfikować poprzez przygotowanie kartoników z cyframi oraz znakami >, < ,  = . Pamiętamy o tym aby nie układać znaków pomiędzy elementami z ,,przesypywanki'' tylko pomiędzy cyframi  np. 10 > 4  ,  2< 10 , 10=10. Kolejną modyfikacją może być zapis tych działań na dole kartki  przez rodzica a potem nad działaniem dziecko rysuje ilość korali czy fasolek.
Zapewniam Was,że dzieci lubią ,,przesypywankę''. Pozdrawiam.

Zabawa 2

Zabawa wg metody M. Bogdanowicz : ,,Pod którym pudełkiem" :  ustawiamy małe pudełka, pojemniki, papierowe kubki itp. w 3 rzędach po 6 lub 10 w każdym. Wyznaczamy, umawiamy się z dzieckiem, który rząd będzie pierwszy, drugi, trzeci, liczymy kolejno pudełka, stosujemy liczebniki porządkowe : pierwsze, drugie itd....Zawodnicy odwracają się tyłem do ułożonych pudełek, zakrywają oczy, osoba prowadząca ukrywa pod pudełkiem drobną zabawkę, może to być klocek. Zawodnik odwraca się i słucha osoby, która ukryła zabawkę: ,,Schowałam zabawkę klocek, koloru zielonego, w trzecim rzędzie pod czwartym pudełkiem" . Odgadujący, odsłania a w nagrodę może zostać prowadzącym. Polecam.

Zabawy zachęcające do nauki czytania i pisania

Zabawa 1 ,,Nazywanie Świata" 
Potrzebne będą kartki samoprzylepne bądź kartoniki z taśmą malarską i coś do pisania.
Przebieg zabawy:
Osoba prowadząca zapisuje na kartonikach nazwy przedmiotów, mebli w domu, dziecko patrzy na każdy nowo -  zapisywany wyraz, dorosły literuje : b-i-u-r-k-o/ biurko, dziecko przykleja kartonik z nazwą. Wszystkie podpisane przedmioty można pozostawić np. na dwa dni,potem odkleić i umieszczać razem z dzieckiem. Jeśli zabawa będzie się podobała małemu uczniowi można zachęcić go do samodzielnego umieszczania kartek, nastawić minutnik, dziecko wykonuje czynności w określonym czasie,przemieszcza się, biega, wchodzi pod stół, do szafy żeby podpisać wybraną rzecz.
Modyfikacja - nagroda- etap II : można wcześniej przygotować na komputerze ( najlepiej razem z dzieckiem) nazwy przedmiotów, wydrukować wyrazy, przygotowane na paskach umieścić np. w pudełku po butach, podpisać ,,Moje czytanie" albo ,,Zadania Koziołka Matołka" i wtedy nasz mały czytelnik przykleja taśmą malarską przeczytany wspólnie, lub przez dorosłego po kilku zabawach na pewno zacznie czytać samodzielnie wylosowany wyraz. A kiedy już cały dom będzie ,,nazwany", ,,opisany" można wyrazy pozostawić na kolejne dwa, trzy, dni. W wychowaniu przedszkolnym nazywamy je wyrazami do czytania globalnego. 
 
Zabawa2  z magnesem
Wyścig
Potrzebny będzie duży karton lub tektura po dużym pudełku( 50cm x 60cm) dwa magnesy, kredka lub długopis 4 klocki lub niepotrzebne małe pudełka, kartonowe kubki. Na kartonie rysujemy tor wyścigowy, tekturę przyklejamy do 4 pudełek lub 4 klocków. Całość przypomina mały stolik.
Na narysowanej na blacie stolika trasie umieszczamy jeden magnes, pod blatem przyczepiamy do niego drugi magnes. Zabawa polega na przesuwaniu magnesów po wyznaczonej linii.
Modyfikacja: można umieścić napisy START i META, przygotować kilka wersji tras, linie mogą być faliste, zygzakowate, oznaczone strzałkami, przypominające kształt liter, cyfr pisanych.