
Pszczółki - Zajęcia i propozycje zabaw.
Zajęcia na 26.03.2020r. Kolorowanki
Zabawy rozwijające precepcję słuchową.
„Sweter z guzikami” – zabawa matematyczna polegająca na dodawaniu lub odejmowaniu guzików na swetrze, zgodnie z liczbą wyrzuconych oczek na kostce. Dzieci kolejno kulają kostką lub zostają wybrane za pomocą rymowanki „raz, dwa, trzy teraz kostką kulasz ty”, następnie liczą oczka na kostce i układają lub zabierają guziki ze swetra. Doskonalenie logicznego myślenia w trakcie ustalania i szukania możliwych rozwiązań (czy możemy zabrać lub dołożyć guziki). Kształtowanie umiejętności liczenia w zakresie sześciu elementów młodsze dzieci, starsze 10 elementów.
Pomoce do zajęć: sweter lub koszula z guzikami, kostka do gry z oczkami.
Życzę miłej zabawy:-)
Ćwiczenia ruchowe metodą opowieści ruchowej – W lesie.
Zdjęcia: sarenki, dzika, wiewiórki, borsuka.
Rodzic opowiada, a dziecko wykonuje ruchy, gesty, naśladują dźwięki, o których jest mowa.
Wyruszamy na wycieczkę do lasu (dziecko maszeruje w miejscu). Ścieżka robi się coraz węższa,
idziemy gęsiego – jedno za drugim. Las staje się bardzo gęsty – trzeba się schylać, przechodzić
pod gałęziami, rozchylać zarośla (pokazują różne sposoby przedostawania się przez las).
Co jakiś czas odpoczywamy. Zatrzymujemy się, nasłuchujemy odgłosów lasu: śpiewu ptaków
(wykonuje skłony głowy w tył, na boki), stukania dzięcioła (w przysiadzie, uderza palcami
o podłogę). Idziemy dalej. Widzimy w oddali (rodzic pokazuje zdjęcie sarenki), biegnące (rodzic pokazuje
zdjęcie dzika), skaczącą po drzewach (rodzic pokazuje zdjęcie wiewiórki). Przechodzimy
obok nory (rodzic pokazuje zdjęcie borsuka). Wchodzimy na polanę, biegamy radośnie, podskakujemy,
zrywamy kwiaty. Powoli wracamy do przedszkola.
- •• Nazywanie leśnych zwierząt.
Zdjęcia/obrazki leśnych zwierząt: sowy, sroki, sarny, borsuka, kukułki, sójki, jeża, wilgi, wiewiórki,
jelenia, wilka, niedźwiedzia brunatnego.
Dziecko nazywa leśne zwierzęta, których zdjęcia/obrazki pokazuje rodzic. Dzieli ich nazwy
na sylaby. Starsze dziecko może wyodrębniać głoski: s-o-w-a, s-r-o-k-a, itd. Przykładowe zdjęcia/obrazki do podziału na sylaby i na głoski: sowa, sroka, sarna, borsuk, kukułka, sójka. Dziecko może podać nazwy innych leśnych zwierząt.
Miłej zabawy:-)
„Zabawy z kwadratem”
– zapoznanie dzieci z kwadratem na podstawie wiersza M. Terlikowskiej „W pogoni za kwadratem ”– wysłuchanie fragmentu wiersza z jednoczesnym demonstrowaniem figury.
Kwadrat – to jest dziwna figura,
bo nie wiadomo, gdzie dół a gdzie góra.
Do góry głową czy na dół głową.
Zawsze wygląda jednakowo.
Ma równe kąty, ma równe boki,
Tak samo długi jest – jak szeroki.
Następnie rozkładamy przed dzieckiem dywan (gruba tektura z narysowanymi kwadratami, jak szachownica) i na tacy kolorowe kwadraty, pytając, czy chce zbudować zamek. Dalej czytamy fragmentami wiersz „Zamek z kwadratów wierszem zakodowany”, a dzieci układają kwadraty w odpowiednich kolorach i w odpowiednim miejscu na planszy. Tworzą kolorowy zamek i wymieniają przedmioty, które są w tych kolorach.
Pomysł zaczerpnięty ze strony http://wiki.mistrzowiekodowania.pl Wiersz w kilku miejscach ma przeze mnie zmienioną treść, którą dostosowałam do dzieci w wieku przedszkolnym.
W pewnym królestwie, jak wieść to niesie,
Najpiękniejszy mieścił się zamek na świecie.
Jak został zbudowany?… Historia głosi,
Że z wielu, kolorowych kwadratów
Lud go długo, pracowicie wznosił.
Na tym dywanie też możecie taki zamek zbudować
Trzeba posłuchać, co odjąć, albo co dodać.
Uwaga zaczynamy!
- Na samym dole czerwony rząd cały,
Po żadnej stronie nie ma kwadratów białych.
- Dwa kolejne rzędy, jak żabka są zielone
Ale po jednym kwadracie, na każdym piętrze,
I po każdej stronie uszczuplone. (pomniejszone)
- Następne dwa piętra są niebieskie jak niebo
Ale znowu trzeba po bokach odjąć kwadraty
Po jednym z każdego.
- Idziemy jeszcze wyżej, pomarańczowy rząd układamy
Zasada ta sama, po jednym kwadracie z każdej strony zabieramy
Inaczej nam nie wypada.
- Teraz kolor zmienimy, na żółty jak słońce
I tym kolorem zamek dobudujemy do końca.
Dwa ostatnie piętra, po dwa kwadraty dostały
No i w ten sposób powstał, piękny zamek cały.
ZABAWY MATEMATYCZNE
„Kropki muchomora” – zabawa z kostką polegająca na układaniu lub zabieraniu z kapelusza muchomora tylu białych kropek ile wskazuje liczba oczek na kostce. Potrzebna jest mała kostka, szablon muchomorka, białe kropki wykonane z pianki lub nakrętek.
„Grzybki do koszyka” – skonstruowanie z dziećmi gry planszowej w formie ściganki, poprzez naklejenie kolorowych kół z papieru. Następnie dorysowywanie drzew, zwierząt, roślin znajdujących się w lesie. Gra przeznaczona dla 3 graczy. Poruszanie się po planszy trzema różnymi grzybkami, o tyle pól ile wskazuje liczba oczek na kostce. Wprowadzenie dodatkowych zasad: zaczyna najmłodszy z graczy; gdy spotkają się dwa grzybki na jednym polu dzieci witają się podając sobie rękę; nagrodzenie oklaskami grzybka, który pierwszy wskoczył do koszyka.
Miłej zabawy
Wioleta Parchociuk-Tomczyk